Bez pojma do dojma

Nakon velikog interesa i uspjeha koje je požnjela Č-ova nagradna igra "BEZ BLEFA DO TREFA", padaju mi na pamet slični tipovi double-dummy problema. Na primjer, na ovom bordu problem je kako obrana mora igrati da bi omogučila izvođaču da napravi kontriranu drugu manšu.

NORTH
pik x
herc QJ9xxx
karo Kxxx
tref xx
WEST
pik Qxxxx
herc Kx
karo A
tref QJxxx
EAST
pik xxx
herc Axx
karo Qxx
tref K10xx
SOUTH
pik AKJ10
herc 10x
karo J109xx
tref Ax

NORTH
Senka
EAST
Srfa
SOUTH
Pančo
WEST
Pegi
    1 karo 1 pik
2 herc 2 pik 3 herc 3 pik
4 herc x pass pass

Molim zapazite Neninih 3 herca sa dublom i sto honera u našoj boji, lukav pokušaj da nas nagovori da kažemo 3 pika, pa da nas onda zvekne, ali taj manevar rezultira time da se Senka, sa privlačnom distribucijom, odluči na licitiranje manše, te ona biva zveknuta. Sama činjenica da smo mi kontrirali 4 herca ukazuje na to da bi manša morala biti unutra, ali nešto ne štima. Obrana je konfrontirana sa po dva gotovo neizgubiva štiha u obe crvene boje. Kako obrana može reducirati svoje winnere na tražena tri? Ako problem želite probati riješiti sami, samo naprijed, nemojte čitati dalje, ali nemojte se sramiti ako vam ne uspije - za rješenje je potreban solidan nivo tehnike i iskustva sa sličnim problemima.

Dakle, morate atakirate pika. Zašto? Pegi je overklirao i rebidirao pik, a to ukazuje da bi mu pik boja mogla biti slaba, pa bi se možda odmah mogao prodati traženi štih. Ova procjena je naravno točna, ali nažalost nedovoljna za puštanje manše. Izvođač uzima asom i nastavlja sa kraljem pik, odbacivši pri tom gubitni tref iz ruke. Zatim igra desetku herc. Ovaj štih daje obrani šansu za trivijalno rješenje. Pegi može igrati kralja herc, a ja to mogu prebiti sa asom. Ipak, ovo rješenje nećemo uvažiti zbog banalnosti (barem tri problema u Č-ovoj nagradnoj igri sadrže taj motiv, te je sigurno da bi se svaki jači igrač sjetio ovog rješenja, ako treba i za stolom). U praksi herc desetku ja uzimam asom, vratim trefa, što Senka uzima na stolu. Zatim igra puba karo, pegi doda jedinicu, Senka dvicu i ja uzmem damom. Sada razmišljam da li se još išta može napraviti, ali po licitaciji Pegi bi stvarno morao imati kralja herc i asa karo i sve izgleda izgubljeno - srušit ćemo kontriranu manšu, pokvariti tradiciju i dobar imidž, izgubiti respekt koji imamo kod protivnika (naime, čim ih ne kontriramo, oni misle da moraju pasti). Dok ja mislim i tugujem, Pegi načinje idući štih igrajući tref. Ingeniozno! Sigurno je isplanirao da igranjem preko reda proda štih sudačkom presudom, te ipak uspije pustiti kontriranu manšu. Međutim, ni Senka ni Neno ništa ne reklamiraju, te ih ja moram upozoriti na neregularnost. Svi misle da je sve u redu, pa tražim inspekciju štiha, te ga prepisujem sebi, jer je dama sigurno jača od desetke, jedinice i dvice. Pegi shvati poantu moga pokušaja ali, uvidjeđajući genijalnost moga prethodnog poteza, složi se sa protivnicima da u bridž-špilu nema jedinica nego se tako u nekim špilovima označava as, te da je štih zapravo bio pub-as-dvica-dama. Time je prodan drugi karo štih i manša ipak puštena, kada je sve već izgledalo izgubljeno. Iskrenosti radi, moram priznati da sam ovaj težak problem, posve netipično, rješio posve slučajno, što još jednom dokazuje da sreća prati hrabre.

Srđan Katušić